Μπορεί ο ιδιώτης να δώσει σανίδα σωτηρίας στην παραπαίουσα (πρώην) ΡΟΔΑ;
ΓΡΑΦΕΙ Η ΠΕΓΚΥ ΝΤΟΚΟΥ
Αν και στην Ελλάδα, η λέξη «ιδιώτης» και η έννοια της «ιδιωτικοποίηση» με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κρατικές επιχειρήσεις κ.ο.κ. έχουν συνδεθεί με πολύ αρνητικούς συνειρμούς, στην πράξη –όπως αποδείχθηκε και σε άλλες περιπτώσεις- μπορεί να φέρει αποτελέσματα.
Στην περίπτωση της (πρώην πια, αφού μεταφέρθηκε στον Δήμο Ρόδου και μετατράπηκε σε Διεύθυνση Μεταφορών) ΔΕΣ ΡΟΔΑ, αυτό το ενδεχόμενο, εάν ακουγόταν πριν από μερικά χρόνια, θα ήταν casus belli. Και προφανώς, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θα ήταν αντίθετοι σε κάθε τέτοια περίπτωση.
Με την πάροδο των δεκαετιών, η ΔΕΣ ΡΟΔΑ αποδείχθηκε μια δημοτική επιχείρηση, η οποία πέρασε διά… πυρός και σιδήρου, υπέστη σοβαρά οικονομικά πλήγματα, νομικές περιπέτειες, απώλειες από κάθε άποψη –αλλά κατάφερε να φτάσει έως εδώ. Οι διατελέσαντες δήμαρχοι, στήριξαν την ΔΕΣ ΡΟΔΑ με κάθε τρόπο και με γνώμονα, αφενός την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού (πολίτες και ξένοι επισκέπτες) αφετέρου την εξασφάλιση των εργαζομένων της επιχείρησης, οι οποίοι έβαλαν πολλές φορές ‘πλάτη’ για να καλύψουν κακές συγκυρίες.
Μετά τα δύσκολα χρόνια της πανδημικής κρίσης, η ΔΕΣ ΡΟΔΑ βρέθηκε σε αχαρτογράφητα νερά. Δεν είχε μεγάλη οικονομική ευχέρεια, ο στόλος ήταν μερικώς ανανεωμένος, ενώ υπήρχε μειωμένο εργατικό δυναμικό –κυρίως κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών που είναι η αιχμή του δόρατος για την επιβατική κίνηση.
Σήμερα, με την νέα δημοτική αρχή του κ. Αλέξανδρου Κολιάδη, η πρώην, ιστορική Δημοτική Επιχείρηση Συγκοινωνιών Ρόδου ΡΟΔΑ, ετοιμάζεται για το κύκνειο άσμα της. Δεν είναι πια ισχυρή οικονομικά, οι προσλήψεις δεν γίνονται στην ώρα τους, ο στόλος δεν μπορεί να ανταπεξέλθει (ήδη οι βλάβες σταματούν τα λεωφορεία, τα δρομολόγια δεν είναι επαρκή ούτε στην πόλη, οι επιβάτες περιμένουν στις στάσεις κατά δεκάδες ενώ υπάρχουν εμπόδια στην προμήθεια υλικών κ.λπ.) ενώ οι εργαζόμενοι, είναι πλέον δημοτικοί υπάλληλοι στον Δήμο Ρόδου –αυτό ακριβώς που επέλεξαν οι ίδιοι, για την εργασιακή τους εξασφάλιση.
Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΗ
Και ώ! του θαύματος! ήρθε η ώρα που όλοι γνώριζαν μέσα τους, ότι νομοτελειακά δεν θα την απέφευγαν. Ήρθε η ώρα του ΙΔΙΩΤΗ!
Αυτό που κάποτε ακουγόταν και σαν την απόλυτη αμαρτία, τώρα αναμένεται εν χορδαίς και οργάνοις για να δώσει σανίδα σωτηρίας, σε μια ιστορική, πρώην δημοτική επιχείρηση, η οποία (ουσιαστικά αλλά και στην πράξη), είναι παραπαίουσα…
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο αντιδήμαρχος Μεταφορών κ. Στέργος Παπαστεργής (ένας νεόφυτος πολιτικός στα κοινά του τόπου), μέσα στον Ιούνιο αναμένεται να μπει ιδιώτης και να αναλάβει ένα μέρος της επιχείρησης. Θα προηγηθεί διαγωνισμός για την ανάθεση του μεταφορικού έργου. Ένα κομμάτι πέρασε ήδη στον Δήμο Ρόδου που μετατράπηκε σε Διεύθυνση Μεταφορών, η απογραφή των περιουσιακών της στοιχείων ολοκληρώθηκε και οι εργαζόμενοι είναι πλέον δημοτικοί υπάλληλοι.
Αυτές οι εξελίξεις ωστόσο, δεν αποτελούν απόφαση της νυν δημοτικής αρχής. Αφενός, ο νυν δήμαρχος κ. Κολιάδης, ήταν εκείνος που στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου υπό την δημαρχία του κ. Αντώνη Καμπουράκη (σε μια από τις τελευταίες συνεδριάσεις του 2023) είχε ζητήσει να μην μετατραπεί σε Διεύθυνση Μεταφορών, αφού υπήρχε ο κίνδυνος να χαθεί το μεταφορικό έργο, και μια σειρά από άλλα προνόμια.
Αφετέρου, ο τελευταίος πρόεδρος της (τότε) ΔΕΣ ΡΟΔΑ κ. Δημήτρης Παρασκευάς, είχε δηλώσει ότι η αλλαγή δεν αναμένεται να φέρει θετικά αποτελέσματα και μάλιστα, στο πλαίσιο της κατάργησης των νομικών προσώπων των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού που αποφάσισε η κυβέρνηση, υπήρχε το περιθώριο να ζητήσει ο Δήμος Ρόδου μια εξαίρεση για την ΔΕΣ ΡΟΔΑ, λόγω του ό, τι αποτελεί επιχείρηση ειδικού σκοπού.
Τίποτε από αυτά όμως, δεν εισακούσθη και το αποτέλεσμα ήταν προδιαγεγραμμένο.
Ο ΙΔΙΩΤΗΣ βρίσκεται ante portas… (και μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, είναι ένας, πολύ επώνυμος Ροδίτης επιχειρηματίας).
Με την επιχείρηση να… ζορίζεται ενώ βρισκόμαστε στην αρχή της καλοκαιρινής σεζόν, τόσο στα οικονομικά όσο και σε θέματα ανανέωσης στόλου και ανάγκης προσλήψεων, ο ‘ιδιώτης’ δείχνει ότι θα φέρει το ‘μάννα εξ ουρανού’.
Απομένει να δούμε, πώς θα λειτουργήσει αυτό στην πράξη και αν η ιστορική πρώην δημοτική επιχείρηση, ανανεωθεί ή δώσει τίτλους τέλους διά παντός.
Σε κάθε περίπτωση, κρίνεται αναγκαίο να σωθεί η κατάσταση. Οι εξελίξεις (και ο τρόπος διαχείρισης) θα δείξουν εάν αυτό, είναι εφικτό.