Στο χρονοντούλαπο της ιστορίας αναμένεται να περάσει σύντομα ένα «συστατικό» που χρησιμοποιείται ευρέως στα αυτοκίνητα αλλά και τις μοτοσικλέτες.
Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει για την κατάργηση ενός από τα πλέον δημοφιλή συστατικά που χρησιμοποιείται και στην αυτοκινητοβιομηχανία με στόχο να δώσει λάμψη και premium αύρα στα μοντέλα των κατασκευαστών.
Ο λόγος για το εξασθενές χρώμιο, το οποίο, αν και είναι γνωστό ότι οι ενώσεις του είναι πολύ τοξικές και καρκινογόνες για τον άνθρωπο -και όχι μόνο- χρησιμοποιείται ευρέως εδώ και δεκαετίες στους τέσσερις και τους δύο τροχούς. Στο αυτοκίνητο χρησιμοποιείται συνήθως στις μάσκες των αυτοκινήτων, στους προφυλακτήρες και τους τροχούς, ενώ παρουσία έχει και στην καμπίνα.
Η πρόταση για την απαγόρευση της χρήσης εξασθενούς χρωμίου, το οποίο δίνει αυτή τη χαρακτηριστική μεταλλική λάμψη σε όποια επιφάνεια γίνεται επιμετάλλωση στο αυτοκίνητο -χρησιμοποιείται και στις βαφές-, έπεσε από την Ευρωπαϊκή Ένωση το καλοκαίρι του 2023.
Η καρκινογόνος δράση εντοπίζεται στους ρύπους που εκλύονται κατά τη διαδικασία της επιμετάλλωσης μιας επιφάνειας ή ενός εξαρτήματος, ρύποι που είναι έως και 500 φορές πιο τοξικοί έναντι εκείνων που εκπέμπει ένας κινητήρας πετρελαίου ή βενζίνης κατά τη λειτουργία του.
Η απαγόρευση του χρωμίου αποτελεί μέρος των ρυθμίσεων για τα Οχήματα Στο Τέλος Κύκλου Ζωής και τη χρήση διάφορων επικίνδυνων ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή τους. Εκτός από το εξασθενές χρώμιο σε αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο μόλυβδος, ο υδράργυρος και το κάδμιο.
Οι κατασκευαστές προσπαθούν εδώ και χρόνια να αντικαταστήσουν το εξασθενές χρώμιο, ως υλικό επιμετάλλωσης, με άλλες ουσίες λιγότερο τοξικές και επικίνδυνες για την υγεία και το περιβάλλον. Η Renault για παράδειγμα προσπαθεί να αντικαταστεί το χρώμιο με εναλλακτικά μέταλλα όπως είναι το νικέλιο και ο χαλκός, ενώ κάποιοι δεν το χρησιμοποιούν πλέον καθόλου στα νέα μοντέλα τους.
Σε κάθε περίπτωση η απαγόρευση που θα τεθεί σε ισχύ εντός του έτους θα επηρεάσει έναν ιδιαίτερα σημαντικούς τομείς στον γενικότερο κλάδο του αυτοκινήτου, όπως είναι η επισκευή ή αναπαλαίωση ιστορικών αυτοκινήτων, ενώ αλώβητοι δεν θα βγουν και άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας όπως είναι εκείνος της εκτύπωσης αλλά και της κατασκευής μαγειρικών σκευών.