Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Γιάννης Παπαβασιλείου επαναφέρει το αίτημα για μείωση του ΦΠΑ προωθώντας στον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη υπόμνημα που είχε υποβληθεί στον πρωθυπουργό
Με αφορμή τη διαβούλευση για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, κ. Γιάννης Παπαβασιλείου προώθησε στον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Κωστή Χατζηδάκη το υπόμνημα που είχε υποβληθεί στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη κατά την επίσκεψή του στη Ρόδο στις 8 Απριλίου 2024, στο πλαίσιο του συνεδρίου της European Association of Hotels, Restaurants and Cafés (HOTREC).
Στο υπόμνημα αυτό, εκφράζεται το πάγιο αίτημα της περιοχής μας για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. στη Δωδεκάνησο. «Το μέτρο αυτό, το οποίο υποστηρίζεται ομόφωνα από όλους τους τοπικούς παραγωγικούς φορείς, υπήρξε για 45 χρόνια σημαντικός παράγοντας στήριξης του τουρισμού, της οικονομικής ανάπτυξης και της αντιμετώπισης των ιδιαίτερων προκλήσεων που συνεπάγεται η νησιωτικότητα και η γεωγραφική θέση της περιοχής στα σύνορα της χώρας», επισημαίνει ο κ. Παπαβασιλείου στη συνοδευτική επιστολή προς τον κ. Χατζηδάκη και προσθέτει ότι «η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της νησιωτικής οικονομίας και της κοινωνιας, ενώ θα αποτελέσει σαφές μήνυμα υποστήριξης των νησιών μας, καθώς και εργαλείο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητάς τους στον διεθνή τουριστικό χάρτη».
Τα επιχειρήματα για την επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ
Στο υπόμνημα προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, το οποίο προωθήθηκε στον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη, επισημαίνεται ότι το αίτημα για μείωση του ΦΠΑ για τη Δωδεκάνησο δεν έρχεται ως κεραυνός εν αιθρία. Στηρίζεται σε μια σειρά θεσμών:
• Στηρίζεται κατ’ αρχάς στο ίδιο το Σύνταγμα που στο άρθρο 101 αναφέρει ότι “Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους”.
• Στηρίζεται ακόμα στην ιστορική πραγματικότητα ότι το ειδικό φορολογικό και δασμολογικό καθεστώς που ίσχυε στη Δωδεκάνησο μέχρι πριν μερικές δεκαετίες αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία στηρίχθηκαν τα πρώτα βήματα ανάπτυξης των νησιών της Δωδεκανήσου.
• Στηρίζεται επίσης στο ό,τι η πολιτεία, αναγνωρίζοντας τη σημασία που έχει για τις νησιωτικές οικονομίες και κοινωνίες η μείωση του ΦΠΑ, παρείχε σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ.4 του κώδικα Φ.Π.Α. (Ν.2589/2000), δυνατότητα για μειωμένους συντελεστές Φ.Π.Α. για τα νησιά των νομών Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου, Κυκλάδων και τα νησιά Θάσο, Σαμοθράκη, Βόρειες Σποράδες και Σκύρο.
• Στηρίζεται ακόμα στις πρόσφατες αποφάσεις της πολιτείας και ειδικότερα στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 21 του Κώδικα ΦΠΑ, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 65 του ν. 4811/2021 (108 Α’) και ισχύει από 1.7.2021, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ για τα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο. Ναι μεν η προϋπόθεση στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι να έχουν συσταθεί και λειτουργούν εντός της περιφέρειάς τους κέντρα και δομές της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 4375/2016 (Α΄51), όπως αυτό προκύπτει από σχετική βεβαίωση, που εκδίδεται από την Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Τι εμποδίζει όμως την επέκταση της απόφασης για όλη τη Δωδεκάνησο με επίκληση των λόγων που αναφέρθηκαν παραπάνω;
• Στηρίζεται ακόμα στην Οδηγία 2006/112/ΕΕ, η οποία στο άρθρο 120 ορίζει ότι “Η Ελλάδα μπορεί να εφαρμόζει στους νομούς Λέσβου, Χίου, Σάμου, Δωδεκανήσου, Κυκλάδων και στα νησιά Θάσος, Βόρειες Σποράδες, Σαμοθράκη και Σκύρος χαμηλότερους συντελεστές έως 30 % από τους αντίστοιχους συντελεστές που εφαρμόζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα”.
• Στηρίζεται στο ψήφισμα του κορυφαίου οργάνου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Ευρωκοινοβουλίου, για διατήρηση των ειδικών φορολογικών ρυθμίσεων για τις νησιωτικές περιοχές (ψήφισμα της 4ης Φεβρουαρίου 2016 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου).
Στο ίδιο υπόμνημα αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι η Δωδεκάνησος αποτελεί έναν μοναδικό πολιτιστικό και τουριστικό προορισμό, ο οποίος προσελκύει εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο. Ωστόσο, η οικονομική επιβάρυνση που επιβάλλει ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ δυσχεραίνει τόσο τις τοπικές επιχειρήσεις όσο και τους καταναλωτές.
Επισημαίνεται επίσης ότι με τη μείωση του ΦΠΑ, θα δοθεί ένα σαφές μήνυμα υποστήριξης προς την τοπική οικονομία και την ανάπτυξη του τουρισμού. Η οικονομική επιβάρυνση του εγχειρήματος της μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ σύμφωνα με υπολογισμό του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου δεν ξεπερνάει τα 80 εκατομμύρια ευρώ. Αντ’ αυτού θα υπάρξει όφελος από αυξημένο κύκλο εργασιών στις ξενοδοχειακές και λοιπές επιχειρήσεις και από αυξημένη κατανάλωση.
Οι τοπικές επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν πιο ανταγωνιστικές τιμές και πακέτα στους επισκέπτες, ενισχύοντας έτσι την ανταγωνιστικότητά τους στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Παράλληλα, αυτός ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ θα ενθαρρύνει και τους τοπικούς καταναλωτές και την τουριστική δαπάνη.
• Είναι καιρός η Πολιτεία να κατανοήσει ότι το να μετράμε αφίξεις και έσοδα σε ονομαστικές τιμές δεν είναι επαρκές, τονίζει η Ενωση Ξενοδόχων Ρόδου. Η πραγματική μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στην Δωδεκάνησο μεταξύ του 2019 και του 2023 είναι μειωμένη κατά 8,8%
• Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Γιάννης Παπαβασιλείου επαναφέρει το αίτημα για μείωση του ΦΠΑ προωθώντας στον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη υπόμνημα που είχε υποβληθεί στον πρωθυπουργό
Τη διαμαρτυρία της για τις νέες αυξήσεις στη φορολογία αλλά και τα δημοτικά τέλη εκφράζει η Ενωση Ξενοδόχων Ρόδου. Καταγγέλλει ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν ήδη από τους υψηλότερους ΦΠΑ διαμονής σε όλη την Μεσόγειο και παρ’ όλα αυτά επιβάλλονται συνεχώς νέοι φόροι.
Επικαλείται δε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα ώστε να δείξει τις δυσβάσταχτες επιβαρύνσεις, ειδικά στη χαμηλή περίοδο:
«Ενδεικτικό παράδειγμα είναι μία διαμονή με πρωινό (bed &; breakfast) σε ξενοδοχείο 5 αστέρων τον Απρίλη του 2025 για 2 ενήλικες, όπου σε μια αναζήτηση στην Booking η τιμή για επτά ημέρες είναι €650.
Σε αυτήν την τιμή το τέλος ανθεκτικότητας (€ 15/ημέρα) είναι 105 ευρώ, άρα αφαιρώντας το μένουν €545. Μείον την συνήθη προμήθεια της Booking (20%) έχουμε €454.
Σε αυτήν την τιμή περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ και το τέλος παρεπιδημούντων. O ΦΠΑ πακέτου διαμονής είναι στο 13% και με το τέλος παρεπιδημούντων η ποσοστιαία επιβάρυνση είναι 13% + 0,75% = 13,75%, οπότε αφαιρώντας τα μένουν €400 καθαρής τιμής δωματίου που εισπράττει το ξενοδοχείο για επτά ημέρες διαμονής.
Δηλαδή, ο πελάτης επιβαρύνεται με περίπου 40% της τιμής σε τέλη, προμήθειες και φόρους, όταν σε άλλες χώρες όπως στην Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία, Ιταλία και Αλβανία η συνολική επιβάρυνση είναι σχεδόν η μισή».
Η ανακοίνωση
Ο τουριστικός τομέας αποτελείται από ένα σύνολο αλληλοεξαρτώμενων κλάδων, με τα οφέλη του να διαχέονται σε ολόκληρη την οικονομία. Είναι κοινώς αναγνωρισμένο πως τα ξενοδοχεία είναι ο πρωταρχικός πόλος έλξης του τουρισμού και οι τουριστικές επιχειρήσεις με τις επενδύσεις και δράσεις τους αποτελούν την κινητήριο δύναμη προσέλκυσης των επισκεπτών.
Όταν η διαμονή επιβαρύνεται υπέρμετρα μέσω φόρων και τελών, το διαθέσιμο εισόδημα των τουριστών περιορίζεται, οδηγώντας σε μείωση της δαπάνης τους, όχι μόνο στην διαμονή, αλλά και σε όλες τις συνδεδεμένες με τον τουρισμό δραστηριότητες όπως στην εστίαση, στις μεταφορές και στην απασχόληση.
Συνεπώς, η υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση πλήττει όλη την τουριστική αλυσίδα, μειώνοντας τον τουριστικό πολλαπλασιαστή καθώς και τους βασικούς δείκτες απόδοσης του κλάδου, όπως η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών.
Είναι καιρός η πολιτεία να κατανοήσει ότι το να μετράμε αφίξεις και έσοδα σε ονομαστικές τιμές δεν είναι επαρκές. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ και αφαιρώντας τον πληθωρισμό, η πραγματική μέση δαπάνη ανά επίσκεψη (ΜΔΕ) στην Δωδεκάνησο μεταξύ του 2019 και του 2023 είναι μειωμένη κατά 8,8% (από 489 ευρώ σε 446 ευρώ), με την μέση διάρκεια διαμονής να παραμένει στάσιμη στις 5,3 διανυκτερεύσεις.
Η μόνη βιώσιμη προοπτική για το μέλλον είναι να εστιάζουμε σε ποιοτικούς και όχι μόνο σε ποσοτικούς δείκτες.
Tα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν ήδη από τους υψηλότερους ΦΠΑ διαμονής σε όλη την Μεσόγειο, κάτι το οποίο μειώνει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος μας. Η νέα κατά 50% αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (πρώην Φόρος Διαμονής) που νομοθετεί η κυβέρνηση στο υπό διαβούλευση φορολογικό νομοσχέδιο δημιουργεί μια ακόμη επιβάρυνση στις τιμές δωματίων.
Επιπλέον, στην Ρόδο το σύνολο των φορέων και του πολιτικού κόσμου διεκδικούμε διαχρονικά την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, καθώς η ανταγωνιστικότητα του νησιού πλήττεται σημαντικά από τα αυξημένα μεταφορικά και ταξιδιωτικά κόστη συγκριτικά με άλλους προορισμούς.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον υπερφορολόγησης, έρχεται και η αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων που ανακοίνωσε η δημοτική αρχή Ρόδου από 0,50% σε 0,75%, όταν άλλοι δήμοι στην Ελλάδα επιλέγουν να μην προχωρήσουν σε αυτή την αύξηση. Αυτό το τέλος υπολογίζεται πάνω στην τιμή δωματίου, επομένως έχει την ίδια επίπτωση στον καταναλωτή με το να αυξάνεται ο ΦΠΑ (τον οποίον προσπαθεί σύσσωμος ο κλάδος να μειώσει).
Ειδικά την χαμηλή περίοδο, οι επιβαρύνσεις είναι δυσβάσταχτες λόγω των μειωμένων τιμών και των προσφορών. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι μία διαμονή με πρωινό (bed &; breakfast) σε ξενοδοχείο 5 αστέρων τον Απρίλη του 2025 για δύο ενήλικες, όπου σε μια αναζήτηση στην Booking η τιμή για επτά ημέρες είναι €650. Σε αυτήν την τιμή το τέλος ανθεκτικότητας (€15/ημέρα) είναι 105 ευρώ, άρα αφαιρώντας το μένουν €545. Μείον την συνήθη προμήθεια της Booking (20%) έχουμε €454.
Σε αυτήν την τιμή περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ και το τέλος παρεπιδημούντων. O ΦΠΑ πακέτου διαμονής είναι στο 13% και με το τέλος παρεπιδημούντων η ποσοστιαία επιβάρυνση είναι 13% + 0,75% = 13,75%, οπότε αφαιρώντας τα μένουν €400 καθαρής τιμής δωματίου που εισπράττει το ξενοδοχείο για επτά ημέρες διαμονής.
Δηλαδή, ο πελάτης επιβαρύνεται με περίπου 40% της τιμής σε τέλη, προμήθειες και φόρους, όταν σε άλλες χώρες όπως στην Ισπανία, Πορτογαλία, Τουρκία, Ιταλία και Αλβανία η συνολική επιβάρυνση είναι σχεδόν η μισή.
Η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, σε συνεργασία με την ΠΟΞ και τον ΣΕΤΕ, έχει εκφράσει έντονα την αντίθεσή της για νέα μέτρα του Υπουργείου Οικονομικών.
Ειδικά ως προς το θέμα της ανταποδοτικότητας, ήταν η πρώτη Ένωση στην Ελλάδα που εξέφρασε ότι τα έσοδα του τέλους ανθεκτικότητας πρέπει σε μεγάλο βαθμό να μένουν στον τόπο όπου εισπράττονται για έργα και υποδομές, και όχι να καταλήγουν αποκλειστικά κεντρικά.
Δεδομένου του παραπάνω πλαισίου και της αύξησης του τέλους παρεπιδημούντων, ήρθαν αιφνίδια και χωρίς ουσιαστική διαβούλευση οι νέες αυξήσεις στα δημοτικά τέλη, δημιουργώντας έντονο προβληματισμό στα μέλη της Ένωσής μας.
Η ΕΞΡ πιστεύει ότι για να μπορέσει ο προορισμός μας να είναι ποιοτικά ελκυστικός πρέπει να ασφαλής, καθαρός και ποιοτικός ως προς τις υποδομές και υπηρεσίες που παρέχει. Από την άλλη, αυτό προϋποθέτει ότι ο δήμος έχει και τους ανάλογους οικονομικούς πόρους για να φέρει τα προαναφερθέντα εις πέρας. Αντιλαμβανόμαστε πως το τελευταίο είναι δύσκολο δεδομένων των οικονομικών ζητημάτων που αντιμετωπίζει.
Η Ρόδος είναι το σπίτι μας και οφείλουμε όλοι να συνεισφέρουμε στον βαθμό που μας αναλογεί. Οι ξενοδόχοι έχουμε αποδείξει διαχρονικά ότι είμαστε δίπλα στην κοινωνία, τους εργαζομένους μας και φυσικά την τοπική οικονομία, πάντα ανοιχτοί σε διάλογο και συνεργασία με τους φορείς, τον δήμο και την περιφέρεια.
Ως προς τα δημοτικά τέλη, μετά τις μειώσεις της περιόδου της πανδημίας που ακολούθησαν μέχρι σήμερα, η όποια τυχόν αύξηση θα πρέπει να είναι λελογισμένη, λαμβάνοντας υπόψιν διαφορές που προκύπτουν στην περαιτέρω επιβάρυνση ανά περιοχή λόγω των οριζόντιων χρεώσεων, εξετάζοντας και το τι εφαρμόζουν άλλοι δήμοι της χώρας αλλά και το τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για τα δημοτικά τέλη και τις χρεώσεις.
Η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου είναι διατεθειμένη να συνεργαστεί με τον δήμο Ρόδου ώστε να βρεθεί ένα πιο τεκμηριωμένο και αποδοτικό πλαίσιο, για την υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας του προορισμού και των επιχειρήσεών του. Επιπρόσθετα, θα επιδιώξει ένα σχήμα πιο στενής επικοινωνίας συμβουλευτικού και επιτηρητικού χαρακτήρα σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, πιέζοντας για ανταποδοτικότητα του τέλους ανθεκτικότητας στον προορισμό, αλλά και παράλληλα διασφαλίζοντας ότι η διαχείριση των πόρων του τέλους παρεπιδημούντων και των δημοτικών τελών θα είναι πιο αποτελεσματική για τους επισκέπτες, τις επιχειρήσεις και τους κατοίκους του νησιού μας.
Πηγή:www.dimokratiki.gr
Πηγή:www.dimokratiki.gr