Από το υπουργείο Εσωτερικών δόθηκε χθες εντολή για την πληρωμή της 3ης δόσης του έργου «Εκπόνησης μελετών για τη βελτίωση & αναβάθμιση των υποδομών στη χερσαία ζώνη λιμένα Ερμούπολης», φορέας υλοποίησης του οποίου είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου. Αφορά το πακέτο μελετών για το master plan του λιμανιού της Ερμούπολης το οποίο εκπονήθηκε από σχήμα της εταιρείας MARNET και περιλαμβάνει τις μελλοντικές παρεμβάσεις για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των χρηστών του λιμανιού και την ανταπόκρισή τους στις μεταβαλλόμενες ανάγκες, όπως και τη βελτίωση της σχέσης πόλης – λιμανιού με αποτελεσματικότερη διαχείριση των προβλημάτων που πηγάζουν από την τωρινή του λειτουργία.
Το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ» και η 3η δόση χρηματοδότησης που δόθηκε εντολή να πληρωθεί είναι 384.470,15 ευρώ.
Με την παραλαβή των μελετών και των σχετικών αδειοδοτήσεων, Το Λιμενικό Ταμείο και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης θα έχουν στα χέρια τους ένα ολοκληρωμένο λειτουργικό σχέδιο για τις μελλοντικές παρεμβάσεις και τα έργα που προτείνονται να γίνουν.
Ας θυμηθούμε τι περιλαμβάνει:
Αναβάθμιση Εγκαταστάσεων Εξυπηρέτησης Κρουαζιεροπλοίων
Προβλέπεται η επέκταση/αναβάθμιση της υφιστάμενης εγκατάστασης της κρουαζιέρας με την κατασκευή συμπληρωματικών λιμενικών έργων αλλά και των απαραίτητων χερσαίων υποδομών, για την εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων διαφόρων κατηγοριών, λαμβάνοντας υπόψη την διαχείριση των αυξανόμενων τουριστικών φόρτων-ροών , καθώς και την αναγκαιότητα δημιουργίας μιας σύγχρονης εγκατάστασης κρουαζιέρας.
Ειδικότερα προβλέπεται η μετατόπιση (προς νότο) της θέσης παραβολής του κρουαζιερόπλοιου, με την επέκταση του υφιστάμενου προβλήτα, καθώς και την κατασκευή μιας πρόσθετης νησίδας παραβολής (εξασφάλιση νέου πρόσθετου λειτουργικού μετώπου παραβολής μήκους 100 m περίπου). Παράλληλα με την μετατόπιση (προς νότο) της Θέσης παραβολής του κρουαζιερόπλοιου, εξασφαλίζεται/προτείνεται και η δημιουργία ενιαίας χερσαίας επιφάνειας έκτασης 7.0 στρεμμάτων περίπου που θα λειτουργεί αποκλειστικά για τις ανάγκες/υποστήριξη της δραστηριότητας της κρουαζιέρας.
Η χερσαία ζώνη της εγκατάστασης της κρουαζιέρας θα είναι ελεγχόμενης πρόσβασης μέσω της πύλης εισόδου/εξόδου που προβλέπεται στο βορειοδυτικό τμήμα της, καθώς και κατάλληλης περίφραξης.
Μια ενιαία χερσαία επιφάνεια εμβαδού 6000 m2, όπισθεν του μετώπου παραβολής του κρουαζιερόπλοιου, προορίζεται για τις ανάγκες αποεπιβίβασης επισκεπτών και πληρωμάτων του πλοίου, πιθανή τροφοδοσία μικρής κλίμακας, προσωρινή στάθμευση τουριστικών λεωφορείων και λοιπών οχημάτων.
Λοιπές Λιμενικές Εγκαταστάσεις Βόρειας Λιμενολεκάνης
Με την μετάθεση της εγκατάστασης της Ακτοπλοΐας από την Βόρεια στη Νότια λιμενολεκάνη, προτείνεται παράλληλα η αξιοποίηση της βόρειας λιμενολεκάνης, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες των διερχόμενων μεγάλων τουριστικών σκαφών, καθώς και των ημεροπλοίων, με αποτέλεσμα την ουσιαστική αναβάθμιση του συγκεκριμένου τμήματος του λιμένα. Στις προτάσεις όσον αφορά στο συγκεκριμένο τμήμα του λιμένα, ελήφθησαν κυρίως τα κατωτέρω: α. η υφιστάμενη υποδομή εξυπηρέτησης των μικρών τουριστικών σκαφών που προσφέρονται στον τουριστικό λιμένα (μαρίνα) Ερμούπολης Σύρου β. να μην επιβαρυνθεί υπέρογκα η βόρειος λιμενολεκάνη σε σημείο που να επηρεάσει το ύφος και τον χαρακτήρα της όπισθεν αυτής αστικής περιοχής γ. οι δημιουργούμενες κυματικές συνθήκες.
Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (Καρνάγια-Ταρσανάδες) – Αλιευτικό Καταφύγιο
Προτείνεται η διαπλάτυνση της χερσαίας ζώνης στην περιοχή νότια του υφιστάμενου αλιευτικού καταφυγίου που σήμερα πραγματοποιούνται ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, καθώς και η κατασκευή νέων σύγχρονων υποδομών ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών, με σκοπό την ενίσχυση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και την αναβάθμιση/εκσυγχρονισμό της συνολικής δραστηριότητας εξυπηρέτησης/διαχείμασης σκαφών αναψυχής εντός του λιμένα Ερμούπολης.
Νέο Εμπορικό Κρηπίδωμα
Για την εξυπηρέτηση της εμπορικής διακίνησης γενικών και μοναδοποιημένων φορτίων προβλέπεται η κατασκευή νέου εμπορικού κρηπιδώματος μήκους περίπου 197m’ νότια του υφιστάμενου αλιευτικού καταφυγίου και μπροστά από τους υφιστάμενους χερσαίους χώρους που σήμερα πραγματοποιούνται ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες.
Νέος Λιμένας Ακτοπλοΐας
Βάσει των ανωτέρω κριτηρίων/παραμέτρων, ως καταλληλότερη θέση για την δημιουργία των νέων λιμενικών εγκαταστάσεων ακτοπλοΐας, κρίνεται το νοτιοδυτικό τμήμα της λιμενολεκάνης, δυτικά του τουριστικού λιμένα (μαρίνα), δεδομένου ότι είναι η μόνη ζώνη με επαρκές θαλάσσιο μέτωπο σε «λογικά» βάθη και τον καταλληλότερο προσανατολισμό από άποψης της ασφαλούς ελλιμενισμού, αλλά και την ανάπτυξη των απαιτούμενων χερσαίων χώρων.
Σύμφωνα με τις προτάσεις του παρόντος προγραμματικού σχεδίου ο σχεδιασμός του νέου λιμένα ακτοπλοΐας στο νοτιοδυτικό τμήμα της λιμενολεκάνης, παρέχει την δυνατότητα για ασφαλή ταυτόχρονη πλαγιοπρυμνοδέτηση τριών (3) ή ακόμη και τεσσάρων (4) Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων, στην περίπτωση ταυτόχρονης προσέλευσης μικρότερων διαστάσεων πλοίων (από το πλοίο σχεδιασμού της εγκατάστασης).
Επιπλέον στο δυτικό τμήμα του νέου λιμένα ακτοπλοΐας, προβλέπεται η κατασκευή λιμενίσκου για τον ελλιμενισμό βοηθητικών σκαφών υποστηρικτικών λειτουργιών του λιμένα (σκάφη λιμεναρχείου, ρυμουλκά, πυροσβεστικά, λάντζες κτλ.). Επισημαίνεται ότι το τελευταίο τμήμα μήκους 57m εκ του υφιστάμενου ημιτελούς κρηπιδώματος (από κυψελωτούς ογκολίθους) που χωροθετείται βόρεια και σε ευθυγραμμία του κρηπιδώματος στο οποίο εξυπηρετούνται σήμερα τα φορτηγά πλοία, τα δεξαμενόπλοια τροφοδοσίας του ΑΣΠ Σύρου καθώς και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς καυσίμων για την τροφοδοσία των πρατηρίων της νήσου, οριοθετεί προς δυσμάς τον ανωτέρω υποστηρικτικό λιμενίσκο και στα πλαίσια της παρούσας μελέτης, προβλέπεται η ανακατασκευή/ολοκλήρωση του ανωτέρω τμήματος του υφιστάμενου ημιτελούς έργου.